Internet jest czerwony, innymi słowy Czerwona Książeczka Mao w wersji 2. 0

🕓 13.07.2019
👁 223
🗨
Czerwona Książeczka 2. 0, nowe oblicze chińskiego luksusu

Czerwona Książeczka, zbiór cytatów przewodniczącego Mao Zedonga przeszła do historii jako jedna z 2 najczęściej drukowanych książek. Ciężko jednoznacznie stwierdzić, czy prymat pierwszeństwa należy do tej dziewczyny, czy do Biblii, lecz z pewnością nakłady obu przekroczyły miliard egzemplarzy.

W Chinach XXI wieku, po których nawet partia bezkrytycznie nie chce wracać do odwiedzenia tematu Kulturalnej Rewolucji, Czerwona Książeczka powraca. Nie wydaje się być w tej chwili jednak lekturą obowiązkową jak i również ideologiczną bronią ortodoksyjnych maoistów, ale miejscem, gdzie króluje luksus.

Foto: Getty Images Przewodniczący Mao (w środku) wraz z twórcą Książeczki, Lin Biao (z prawej) i premierem Zhou Enlaiem. Lin Biao jest prawdopodbnie wyeliminowany w ataku terrorystycznego, a następnie wyeliminowany wraz z historii jako jeden wraz z głównych wrogów.

Po chińsku Czerwoną Książeczkę nazywa się "xiaohongshu". Nazwa dosłownie oznacza to co znamy z odmiany polskiej: małą czerwoną książkę. Xiaohongshu jest dziś obecna w internecie i określa startup, chińskie połączenie Instagrama, Pinterestu i Amazona. To serwis poświęcony towarom luksusowym. Można na nim poznawać trendy, inspirować się tym, co mają inni ludzie oraz dokonywać zakupów. Czerwoną Książeczkę w wersji wirtualnej dzielą lata świetlne od czasu pierwowzoru z Rewolucji Kulturalnej.

Internet jest czerwony

Xiaohongshu, która poza granicami Chin znana jest jako RED, ma obecnie 120 mln użytkowników, z czego trzydziestu mln jest aktywnych co miesiąc. W 2018 roku osiągnęła miliard dolarów przychodu, obecnie wycenia się ją w ponad 3 mld dolarów. Zarabia na e-handlu, reklamy są jedynie dodatkiem do treści i zachętą, by inspirować się celebrytami prowadzącymi własne profile dzięki Książeczce. Reklamy nie finansują Książeczki, użytkownicy sami tworzą treści w serwisie.

Taki model biznesowy rodzi kolejną trudność. Xiaohongshu sama niczego nie tworzy i działa jedynie jako pośrednik w e-handlu. Ryzykuje zatem możliwość braków w magazynie i konieczność odsyłania klientów poza swój serwis.

Ogromną krzepą serwisu stanowi dokładnie dopracowana grupa odbiorców. Według poszczególnego z założycieli 90 proc. użytkowników to kobiety, połowa ma mniej niż 25 lat i pochodzi z miast tzw. pierwszego koszyka, największych metropolii Chin jakim sposobem Pekin czy Szanghaj. Ogółem mieszka w nich ok. 100 mln osób, co przy 30 mln miesięcznie aktywnych użytkownikach tworzy doskonałą kombinację nasycenia rynku.

Chińskie mrówki

Xiaohongshu reklamuje się jako miejsce, w którym najlepsze lifestyle'owe trendy wraz ze świata są w obszaru dłoni". Korzystanie ze światowych marek w Chinach stanowiło jeszcze do niedawna problem. Wielkich marek w państwie nie było i na luksusowe produkty trzeba stało się jeździć za granicę. Opłacało się być "turystą-mrówką" jak i również na zakupy drogich torebek czy najnowszych iPhone'ów polecieć np. do Paryża. Następnie można je stało z zyskiem sprzedać pośród znajomych w Chinach lub wykorzystać jako drogie upominki dla osób, którym trzeba było odwdzięczyć się zbytnio przysługę.

Foto: Sovfoto / Getty Images Przy czasach Rewolucji Kulturalnej w Chinach Czerwoną Książeczkę należy było mieć w ręku przy każdej okazji. Minimalny sprzeciw wobec słów Mao gwarantował ogromne kłopoty

Wraz z upowszechnieniem się chińskich technologii - zarówno dotyczących smartfonów krajowej produkcji, które stopniowo wypierają iPhone'y, jak i wszechobecnego e-handlu pozwalającego na sprowadzanie towarów wraz z zagranicy nawet w nieosiągalne rejony na prowincji Chin - nie ma wymagania robić takich transgranicznych kursów. Władza również wprowadziła kontrole na lotniskach, żeby bycie "mrówką" mniej się opłacało.

Rosnąca popularność Malowanki jest przykładem na 1 z dwóch najważniejszych obecnie w Chinach trendów konsumpcji. Od kilkunastu ostatnich miesięcy można obserwować rywalizację pomiędzy dwoma modelami społeczeństwa. Według jednej koncepcji przeważać dzierży "xiaofei shengji" czyli powiększenie jakości konsumpcji. Według innego "xiaofei xiachen" dosłownie "zatopienie konsumpcji", ale w znaczeniu rozdystrybuowania jej wgłąb uboższych warstw populacji. Xiaohongshu ze swoją znakomitą penetracją środowiska klientów z wspaniałych miast jednocześnie zamożnych i chętnych do otaczania się luksusem to idealna egzemplifikacja trendu numer jeden, czyli podnoszenia jakości konsumpcji.

Historia lubi się powtarzać?

Jak doskonale widać Czerwona Książeczka w wersji XXI-wiecznej niczym nie przypomina pierwowzoru z 1964 roku. Nie zaakceptować wiadomo dokładnie, czy jej nazwa miała być jedynie żartem z imienia konkretnego z założycieli serwisu (Charlwin Mao nosi takie samo nazwisko jak przewodniczący), czy nawiązaniem do popularności tej pierwszej sprzed dekad. W chińskich bazarach Książeczka z cytatami wciąż dobrze wyprzedaje się wśród turystów.

Foto: Jeff Greenberg / Getty Images Czerwona Książeczka z czasów Mao stale doskonale sprzedaje się w chińskich bazarach

W świeżej erze Chińczycy sami dopisują jej cyfrową zawartość, pompatyczne cytaty ustąpiły miejsca zdjęciom luksusowych towarów. Przy tym rzucającym się w ślepia podwójnym znaczeniu jednego spośród najważniejszych maoistowskich symboli przerobionych od nowa należy pamiętać, iż jedna rzecz w Chinach pozostała niezmieniona. Krajem cały czas rządzi ta tylko komunistyczna partia, an bieżący prezydent Xi Jinping jak na przykład żaden z jego poprzedników zaostrza polityczny kurs, inspirując się właśnie Mao. Być może pojawienie się Czerwonej Książeczki w w teorii niegroźnej formie i jej rosnąca popularność powinny okazać się sygnałem do zastanowienia się nad stanem chińskiego społeczeństwa.

Autor: mkinnov8
Kategoria
Top Aktualności Komentarze
Dochody Państwa Islamskiego  Wraz z świata
Dżihadyści śpią na pieniądzach. Ujrzyj, z czego finansuje się terroryzm Francuskie linie aeronautyczne tracą miliony. Po zamachach w Paryżu Tzw. Państwo Islamskie jak sprawna machina biurokratyczna Portret rekruta IS: młody, wykształcony…...
«Czarny protest» w mediach społecznościowych
Poniedziałek 3 października br. minął pod hasłem „czarny protest”. Kobiety w wielu miastach protestowały przeciw zaostrzeniu prawa aborcyjnego. Pomysł pozostał zaczerpnięty z Islandii, gdzie w 1975 roku za pośrednictwem jeden dzień strajkowała…...
Cyfrowa transformacja - co to jest
- Przekroczyliśmy pewien próg, są algorytmy samouczące się, ogromne zespoły danych i zaczynamy mówić o tym, że urządzenia mogą mieć intuicję - mówi Dariusz Piotrowski, wódz generalny Dell EMC przy Polsce, komentując…...
Coraz więcej Ukraińców w Polsce. Imigracja zarobkowa bije rekordy
Nawet milion pracowników może wyjechać spośród Polski. Czarny scenariusz Czarny scenariusz dla gospodarki. "Ukraińcy po prostu wybiorą Niemcy" Raport: Polacy wolą pracę w zagranicznych firmach Ponad 12 tysięcy dni niewykorzystanego urlopu.…...
COP21: 185 ze 195 krajów złożyło klimatyczne deklaracje  Ze świata
Dość wymówek i manipulacji koncernów! Płomienne przemówienie Leonardo di Caprio Czysta energia, prawidłowy zysk. Pierwsza wyspa samowystarczalna energetycznie Premier podpisała porozumienie klimatyczne. "Nie uderza przy naszą gospodarkę" Początek…...
Co z Kompanią Węglową? Rozpoczęły się kolejne rozmowy delegacji rządowej ze związkowcami
Ta inwestycja posiada uratować 100 tysięcy pomieszczeń pracy. "Projekt podwyższonego ryzyka" Związki w Kompanii Węglowej mają własny projekt porozumienia Górnicy KW bez "czternastek" i deputatów? Jest wzór porozumienia Największa górnicza…...
Clod Technologies uruchamia platformę OnAudience. com
- Big Data to złoto Dwudziestego pierwszego wieku – powiedział kiedyś Michael Dell. Istotnie, rozwój gałęzi przypomina amerykańską gorączkę złocista. Ogrom danych o internautach wymaga coraz lepszych narzędzi do ich analizy. Nasze…...
Chińska stacja kosmiczna niedługo spadnie na Ziemię
Pierwsza stacja kosmiczna wystrzelona na orbitę przez Chiny niedługo wróci na Glebę - w postaci gorącej kupy złomu. Stacja Tiangong-1, zwana też "Pałacem Niebiańskim", zaczęła swoją misję przy 2011 roku. Po…...
Nie znaleziono